Friday, December 17, 2010

Membina Jutawan Kerapu



MEMBINA JUTAWAN KERAPU

Ikan kerapu telah dikenalpasti sebagai  satu dari lima  jenis  ikan marin  paling berpotensi untuk tujuan pembangunan ternakan dibawah Rangkakerja Pembangunan Akuakultur dalam Rancangan Malaysia Kesembilan RMK-9. Ikan kerapu harimau  Epinephelus fuscoguttatus adalah salah satu daripada spesies ikan kerapu yang paling banyak diternak di Malaysia. Kebanyakan  ikan kerapu harimau diternak didalam sangkar  di muara-muara sungai dan lain-lain kawasan pantai yang terlindung. Ternakan sangkar telah dimulakan di Negara ini pada awal tahun tujuh puluhan untuk membekalkan sumber makanan kepada rakyat dan yang lebih penting untuk menjana pendapatan. Petunjuk ekonomi menunjukkan ternakan ikan kerapu harimau dalam sangkar dapat memberikan pulangan keatas pelaburan yang paling tinggi berbanding ikan marin lain. Berdasarkan maklumat prestasi, kos input dan  harga pasaran semasa, hasil jualan RM 1 juta boleh dicapai dengan menggunakan 50 unit sangkar bersaiz 6m x 3m x 3m selepas tempoh ternakan  selama 12 hingga 14 bulan.  Ternakan ikan kerapu harimau didalam kolam menggunakan sistem sangkar merupakan  kaedah ternakan  yang baru diperkenalkan bagi meningkatkan pengeluaran ikan kerapu harimau yang  mencapai    kualiti yang boleh diterima oleh pasaran Hong Kong.

Sangkar Tradisional
Sistem Sangkar Dalam Kolam
Dianggarkan lebih 95% dari ikan kerapu harimau yang dihasilkan di eksport secara hidup ke Hong Kong yang merupakan pasaran ikan hidup terbesar di rantau Asia Pasifik.  Kebanyakan ikan-ikan ini diangkut ke Hong Kong menggunakan bot (well boat) dan sebahagian kecil  menggunakan kotak styrofoam yang dihantar melalui udara. Setiap bot boleh membawa sebanyak 15 tan hingga 30 tan ikan bergantung kepada saiz bot. Satu kaedah alternatif  untuk mengangkut ikan kerapu harimau  dari Malaysia ke Hong Kong yang baru diperkenalkan buat pertama kali adalah menggunakan Bin Pengangkut Ikan Hidup (Life Seafood Transport Bin, LSTB) melalui kapal terbang.  Kaedah ini lebih cepat dan selamat serta kuantiti minima setiap bin adalah kecil iaitu 300 kg.
Kapal (Well Boat)

Bin Pengangkut Ikan Hidup (LSTB)
Bekalan benih ikan kerapu harimau yang mencukupi masih menjadi masaalah. Bilangan hatceri di Malaysia adalah kurang dan prestasi hatceri ikan kerapu masih rendah. Bagi mengatasi masaalah ini, bekalan benih kebanyakannya diimport dari  negara jiran, Indonesia. Pengeluaran benih yang tinggi berbanding dengan jumlah pengusaha sangkar ternakan dan jarak perjalanan yang dekat  menjadikan Indonesia  lebih diminati berbanding dengan negara pengeksport benih yang lain seperti Taiwan.
Benih Kerapu Harimau di ROC
Benih Kerapu Harimau di Indonesia
Beberapa faktor pembangunan teknologi dan diadunkan dengan perancangan pembangunan usahawan yang berkesan akan menjadikan ikan kerapu harimau keluaran Malaysia lebih kompetitif di pasaran Hong Kong. Ini akan memberikan impak yang besar keatas peningkatan pendapatan pengusaha ternakan ikan kerapu harimau di Malaysia dan seterusnya menenuhi hasrat kerajaan untuk mengujudkan rakyat berpendapatan tinggi.

No comments:

Post a Comment